Vitaliteit op de werkvloer vraagt investeringen, van zowel de werkgever als de werknemer
Maar zijn beide partijen daar toe bereid?

Vitaliteit op de werkvloer vraagt investeringen, van zowel de werkgever als de werknemer

Maar zijn beide partijen daar toe bereid?

Veel werkgevers bieden hun werknemers faciliteiten in het kader van gezondheid. Een bijdrage aan het lidmaatschap van de sportschool, werkplekmassage, begeleiding bij het stoppen met roken, gratis consult van een diëtiste. We gaan ver in onze intenties van goed werkgeverschap. Maar wat winnen we ermee?

Het blijkt in de praktijk dat sportschool abonnementen vooral onder de sportieve medewerkers gretig aftrek vindt. En dat de diëtiste vooral wordt bezocht door medewerkers die dit anders privé ook al hadden gedaan. Kortom, een selecte groep werknemers maakt er gebruik van. Maar was dit wat HR voor ogen had toen het plan werd gelanceerd? De werknemers aan wie werd gedacht toen het plan werd gemaakt, waren degenen die minder sportief waren en een hoger ziekteverzuimrisico hadden. Niet degenen die toch al sportief en in balans waren.

Ook zien we vitaliteit vaak te beperkt, iets wat alleen met gezondheid te maken heeft. Mijn inziens is een vitale werknemer iemand die een grote mate van tevredenheid kent op al zijn leefgebieden, een goede energiebalans heeft en positief in het leven staat. Met het aanbieden van faciliteiten in het kader van alleen gezondheid ben je er dan ook niet. Het gaat erom mensen bewust te maken van hun levensstijl in brede zin en de gevolgen daarvan op hun leven en hun werk. Deze bewustwording wordt als lastig ervaren. Werkgevers zijn vaak terughoudend bij het bespreekbaar maken van zaken die tot het privé domein gerekend worden.

 Pas als de werknemer niet goed meer functioneert, vaker verzuimt en minder rendement oplevert, wordt het gesprek gevoerd. Helaas blijkt dat vaak te laat. Wat kun je als werkgever dan wel doen om de vitaliteit van je werknemers te proactief te bevorderen?

Adviezen:

  • Geef zelf het goede voorbeeld. Wees open over je levensstijl en de activiteiten die je onderneemt om in balans te blijven.

  • Realiseer je dat het gaat om gedrag van mensen. Om gedrag te veranderen is inzicht in (de effecten van) het gedrag noodzakelijk. Investeer daarom in kennisoverdracht. Organiseer workshops, cursussen en trainingen gericht op bewustwording etc.

  • Ga uit van het goede van de werknemers. Een levensstijl welke negatieve effecten heeft, is niet met opzet gekozen om de organisatie te schaden. Het zijn vaak (onbewuste) keuzes en omstandigheden die tot een levensstijl hebben geleid die uit balans is. Probeer mensen bewust te maken van deze keuzes door met ze in gesprek te gaan.

  • Toon interesse in de mens. Vraag eens door, ook op terreinen waar je dat tot nu toe niet durfde, omdat je het te privé vond.

  • Wanneer je beleid wilt maken, prima. Doe dit vooral met de werknemers. Betrek hen erbij, stel vragen, vraag naar hun behoeftes en wensen. Dit versterkt de bewustwording.

  • Bied niet alleen activiteiten aan op het gebied van gezondheid. Maak het breder.

Bedrijven die je voorgegaan zijn zien een forse daling van het ziekteverzuim, meer betrokkenheid, het stijging van het werkvermogen, minder veiligheidsincidenten en noem maar op. Kortom, een waardevolle investering! Doe jij mee?