"We are not a team because we work together.

We are a team because we respect, trust and care for eachother."

 

Wanneer je een groep mensen bij elkaar zet in een ruimte dan is dat nog niet automatisch een team. Het is net als een goed huwelijk; het vraagt continue toewijding en investering van alle afzonderlijke leden.

Waaraan herken je een goed functionerend team? En waarom is dat zo belangrijk?

Laat ik beginnen met vertellen dat het niet erg is wanneer je merkt dat je op bepaalde punten als team nog tekort schiet. Het is misschien niet heel moeilijk om een team te worden maar het is wel moeilijk om een team te blijven. Zet een groep mensen bij elkaar met een gedeelde passie voor een bepaalde vakgebied, stel een gezamenlijk doel vast, organiseer een teamuitje en je kunt van start.

That’s the easy part. Vaak is het de onderstroom in onderlinge relaties tijdens het samenwerken die niet benoemd wordt, conflictvermijdend gedrag waarbij mensen liever praten over een collega dan mét of het gebrek aan interesse voor elkaars drijfveren en talenten waardoor een team uiteindelijk niet optimaal functioneert of zelfs onder de maat presteert. Maar onderschat de waarde van een sterk team niet!

De positieve uitstraling die het team heeft op de rest van de organisatie, het werkplezier van individuen in het team, de kwaliteit van het werk als output - werkt aanstekelijk. Je komt als het ware met elkaar in een bovenwaartse spiraal terecht waardoor je als team op een hoger niveau komt. Andersom gebeurt ook helaas maar al te vaak; de negatieve uitstraling, de werkdruk die mensen ervaren, de output die achterblijft; het maakt een team als collectief mismoedig en het dreigt het team in een neerwaartse spiraal naar beneden te halen.

En wie is eigenlijk verantwoordelijk voor het slagen van een team? Heel vaak krijgen managers de credits als het goed gaat maar ook de zwarte piet toegewezen wanneer het slecht gaat. Hoge bomen vangen veel wind zou je kunnen zeggen. En natuurlijk heeft de manager een grote verantwoordelijkheid maar onderschat je eigen rol niet; een beter milieu begint ook bij jezelf niet waar? Dus hoe staat het met jou? En wat kan jij eraan doen om je team naar een hoger niveau te tillen?

 

Hieronder een paar tips om te bouwen aan een sterk team:

1)      Wees toegewijd aan elkaar! De teams die goed functioneren hebben toegewijde leden; de leden onderling investeren in elkaar er is sprake van wederzijds respect en vertrouwen.

2)      Lach om én met elkaar! Naast investeren en toegewijde discipline is humor een belangrijke sleutel tot succes. Met humor relativeer je werkdruk, stress, uitdagingen en moeilijke situaties die op je pad komen.

3)      Wees trots op de organisatie waar je voor werkt! Klagende teamleden op bijvoorbeeld ‘de organisatie’ op ‘andere mensen’ of op ‘werkprocessen’ zijn killing voor het werkplezier in een team.

4)      Geef elkaar regelmatig feedback! Een gezonde feedbackcultuur kan een team maken of breken; feedback (mits in een veilige setting) bouwt op en inspireert je om het de volgende keer beter te doen.

5)      Enneh…neem jezelf niet te serieus; niemand is onmisbaar. Echt waar!